AML PRO REALITNÍ MAKLÉŘE

AML PRO REALITNÍ MAKLÉŘE

Jistě jste zaznamenali, že naše advokátní kancelář v průběhu roku 2024 pořádala několik workshopů na téma „AML v praxi realitního makléře“, a to ve Zlíně, v Brně i v Praze. Pokud jste se nemohli účastnit – nevadí, v roce 2025 plánujeme pořádání dalších podobných akcí, případně je rovněž možné se domluvit na uspořádání školení na míru, ať již u vás či u nás v kanceláři.

Co by Vám však z prezentovaných informací nemělo uniknout?

AML zákon stanoví řadu povinností, přičemž o některých z nich dle našich poznatků nemá řada realitních zprostředkovatelů povědomí. Mimo jiné musí realitní zprostředkovatel coby povinná osoba uvedená v § 2 odst. 1 písm. d) bod 2. ve lhůtě do 60 dnů ode dne, kdy se stala povinnou osobou, na základě hodnocení rizik podle § 21a AML zákona a v rozsahu, ve kterém provádí činnosti podléhající působnosti tohoto zákona, vypracovat písemně systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených tímto zákonem, zkráceně tzv. „systém vnitřních zásad“. Součástí písemného systému vnitřních zásad je i písemné hodnocení rizik.

Tento systém vnitřních zásad musí mimo jiné obsahovat podrobný demonstrativní výčet znaků podezřelých obchodů, které se mohou vyskytovat při činnosti konkrétní povinné osoby, způsob identifikace klienta, zahrnující opatření k rozpoznání politicky exponovaných osob a subjektů, vůči nimž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí, postupy pro provádění kontroly klienta a stanovování rozsahu kontroly klienta odpovídající riziku legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu v závislosti na typu klienta, obchodního vztahu, produktu nebo obchodu, přiměřené a vhodné metody a postupy pro posuzování rizik a zajišťování kontroly nad dodržováním povinností stanovených tímto zákonem atd.

Pokud si se splněním této povinnosti nevíte rady, můžete se obrátit na nás. Rovněž v této souvislosti chceme upozornit, že nestačí pouze mít systém vnitřních zásad zpracován písemně, ale tento by měl být i důsledně aplikován v praxi. Pokud následně nedokážete kontrolním orgánům vysvětlit, proč jste učinili zvolené kroky při plnění AML povinností a jak jste postupovali při hodnocení rizik, budete mít sice formálně splněnou povinnost vypracování zásad písemně, avšak můžete být sankcionováni za jiné související přestupky. V případě zájmu Vám poskytneme poradenství i v tomto směru a pomůžeme Vám s aplikací pravidel a postupů v praxi.

Povinná osoba má navíc povinnost zajistit nejméně jedenkrát v průběhu 12 kalendářních měsíců proškolení zaměstnanců a spolupracujících osob, kteří se mohou při výkonu své pracovní činnosti setkat s podezřelými obchody, a proškolení všech osob před zařazením na takováto pracovní místa či před započetím spolupráce. Obsahem školení musí být zejména typologie a znaky podezřelých obchodů, požadavky stanovené povinnou osobou pro provádění identifikace a kontroly klienta a postupy pro zjišťování rizikových faktorů klienta a postupy při zjištění podezřelého obchodu. Povinná osoba má rovněž povinnost vést evidenci o účasti a obsahu školení, a to nejméně po dobu 5 let od jejich konání. I se splněním této povinnosti Vám můžeme pomoct, kdy připravujeme pro naše klienty školení zahrnující jak teoretické, tak i praktické poznatky při aplikaci AML zákona.

Po novelizaci AML zákona mají navíc orgány rozhodující o AML přestupcích povinnost uveřejňovat výroky pravomocných rozhodnutí o spáchání některých přestupků. Jedná se o transpozici AML směrnice, ze které také vyplývá výčet konkrétních přestupků, jejichž výroky musí být uveřejňovány. Jedná se o všechny přestupky kromě porušení povinností úvěrovými a finančními institucemi ohledně informací doprovázející bezhotovostní převody prostředků a neplnění oznamovací povinnosti při přeshraničních převozech. Rozhodnutí musí být zveřejněno po dobu 5 let od okamžiku, kdy se stalo pravomocné. Výroky jsou uveřejněny způsobem umožňující dálkový přístup, tzn. na internetových stránkách dozorčích úřadů, kde si je může každý snadno dohledat. Mimo to lze uložit i trest zveřejnění rozhodnutí.

Zveřejnění tohoto rozhodnutí může vést k poškození dobrého jména povinné osoby, snížení věrohodnosti v očích klientů, ale i obchodních partnerů, a rovněž může upozornit i jiné orgány veřejné moci, že má subjekt problémy s dodržováním zákonů. Rovněž může uložení sankce vést k opakované kontrole ze strany dozorčích orgánů, které si následně mohou ověřovat, zda již povinná osoba provedla nápravu a zda nyní právní předpisy důsledně dodržuje.

Pokud tedy ještě systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření vypracovaný písemně nemáte, případně potřebujete své makléře proškolit, neváhejte se na nás obrátit.

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ

Řešíte stejný nebo podobný právní problém?
Napište nám.