JAK A KDE NAJÍT KUPUJÍCÍHO SPOLEČNOSTI?

JAK A KDE NAJÍT KUPUJÍCÍHO SPOLEČNOSTI?

V předchozích článcích jsme se zabývali otázkami proč a kdy prodat společnost a jak se na takový prodej připravit. Tento článek bude o tom kde hledat možného kupce a kdo jím může být.

Nalezení vhodného nástupníka může být mnohdy obtížné a časově náročné, avšak tento krok je zcela zásadní pro úspěšný prodej společnosti.

Kde hledat?

Pokud není předání nebo prodej možný v rámci rodiny, vyvstane majiteli firmy logická otázka – kde kupce hledat, resp. kde je oslovit.

Jednou z možností je účast na networkingových akcích, workshopech či online M&A platformách, které poskytují příležitost spojit se s potenciálními kupci. 

Lepší a bezpečnější variantou je využití služeb zkušeného transakčního poradce, který navrhne a připraví promyšlenou prodejní strategii, která zajistí široký okruh zájemců, ze kterých si prodávající může vybrat toho nejvhodnějšího. Někdy však prodej může probíhat v úzkém okruhu zájemců, které poradce osloví v rámci své budované databáze investorů.

K představení investiční příležitosti potenciálním zájemcům slouží pečlivě vypracovaný teaser, což je jedno či dvoustránkový dokument popisující prodávanou společnost. Jeho obsahem jsou finanční data, důležité informace či vybrané unikátní prodejní body. Veškerá data v tomto dokumentu jsou anonymizována, aby nedošlo k identifikaci společnosti.

Komu prodat?

Pokud je společnost rodinným podnikem, může být vhodným řešením prodej nebo převod rodinným příslušníkům či osobám v blízkém okolí. Tato možnost může zajistit kontinuitu hodnot a tradic, na kterých byla společnost postavena, a zachovat dlouhodobé vztahy se zákazníky i zaměstnanci. Většina těchto převodů se však nakonec neuskuteční (z důvodu načasování, nižší ceny či odkladu úhrady ceny).

Kupujícího je možné hledat i v řadách zaměstnanců, nebo ji může odkoupit současný management (tzv. Management Buyout – MBO). Management často zná všechny klíčové aspekty podniku a může být motivován k dalšímu úspěchu společnosti.

V případě více společníků může o odkup společnosti do výlučného vlastnictví usilovat také některý ze společníků, přičemž takový prodej je zpravidla jednodušší, než prodej třetí osobě. Existence více společníků však může prodej společnosti i brzdit (zejména, pokud mezi nimi jsou neshody nebo se nejsou schopni dohodnout na prodejní ceně apod.).

Nejčastější skupinou kupujících jsou strategičtí investoři. Mezi ně zahrnujeme obchodní partnery (dodavatele nebo odběratele) či konkurenty. Konkurující společnosti mohou mít zájem o koupi zejména z důvodu navýšení jejich tržního podílu nebo získání přístupu k zákaznické bázi prodávajícího. Při těchto jednáních je však důležité postupovat s maximální opatrností, aby se zájem o akvizici nestal záminkou pro získání citlivých informací.

O koupi společnosti se mohou zajímat také finanční investoři (private equity, venture capital fondy, family office, soukromí investoři), kteří na trhu hledají vhodné investiční příležitosti. Do společnosti vstupují buď jen částečně, nebo odkoupí celou společnost. Pokud neznají detailně odvětví, do kterého investují, vyžadují setrvání stávajícího managementu po akvizici společnosti. V horizontu 3–10 let zpravidla svůj podíl ve společnosti odprodají manažerům nebo strategickému investorovi.  

Závěr

Klíčovým krokem při prodeji společnosti je nalezení vhodného zájemce o koupi, který bude mít dostatečně silnou motivaci podnik koupit a bude schopen pokračovat v jejím úspěšném rozvoji.

Prodej společnosti kterémukoliv zájemci z výše uvedených skupin kupujících bude mít vždy své výhody a nevýhody. Proto je důležité pečlivě zvážit, který zájemce nejvíce odpovídá vašim potřebám a cílům.

Zvažujete-li prodej společnosti, pomůžeme vám společně s týmem našich transakčních poradců s nalezením a výběrem nejvhodnějšího kupujícího. V případě neshod mezi společníky vám poskytneme možnosti mediace pro odstranění případných rozepří.


KONTAKTNÍ FORMULÁŘ

Řešíte stejný nebo podobný právní problém?
Napište nám.